Performance Nederlandse topwebsites – April

(Zoetermeer, 4 mei 2015)

Van de gemeten sectoren presteerden de websites van de Nederlandse telecomproviders wederom het beste, wat opviel is dat de meeste sectors hun responstijden wisten te verbeteren. De energie sector is echter weer verder gedaald. Deze maand vertellen de cijfers ons dat er een omgekeerd verband lijkt te bestaan tussen beschikbaarheid of gemiddelde laadtijd. Men moet dus blijkbaar de keuze maken tussen “Stabiel maar langzaam” of “Snel maar instabiel”.

1. Telecom 99.8 % (±0%) 0.8 sec (±0) > 90 sec
2. Verzekeraars 99.5 % (-0.2%) 0.9 sec (-0.3) > 90 sec
3. Travel & Leisure 99.9 % (±0%) 1.0 sec (-0.2) 89 sec
4. Food 99.8 % (-0.1%) 1.1 sec (-0.3) > 90 sec
5. Electronica 99.9 % (±0%) 1.2 sec (-0.1) > 90 sec
6. NonFood 99.9 % (+0.1%) 1.3 sec (-0.1) > 90 sec
7. Fashion 99.9 % (±0%) 1.3 sec (+0.1) 76 sec
8. Energie 99.9 % (+0.2%) 1.5 sec (+0.2) > 90 sec
9. Bank & Hypotheek 99.9 % (+0.1%) 1.7 sec (-0.1) > 90 sec
Gemiddelde 99.8 % (+0.1%) 1.2 sec (-0.1)

Kijkend naar individuele websites zien we deze maand weer een aantal websites die er niet in slaagden gedurende de hele periode beschikbaar te zijn. Inshared, Zilveren Kruis en FBTO houden hun beschikbaarheid allen net niet boven de beoogde 99%, net als Albert.nl, die we vorige maand al flink zagen dalen. Allsecur.nl, Dominos.nl en Zalando.nl zien we wederom terug in de lijst vanwege hun hoge responstijden.

Inshared.nl 98.8 % 1.3 sec
Albert.nl 98.8 % 0.4 sec
Zilverenkruis.nl 98.8 % 1.3 sec
Fbto.nl 98.9 % 1.0 sec
Zalando.nl 99.9 % 4.7 sec
Allsecur.nl 100.0 % 3.8 sec
Dominos.nl 100.0 % 3.1 sec

Ten slotte rest ons nog een overzicht van websites die de lijst van hun sector aanvoeren en als voorbeeld dienen voor hoe het zou moeten. We zien deze maand weer een aantal websites haasje-over doen, de concurrenten van de vorige maand zitten hen echter nog steeds op de hielen. Opmerkelijk is dat in de Travel sector KLM weggedrukt is door Sunweb, maar ook Arke, die een opvallende verbetering doormaakte deze maand.

Fashion VD.nl 100 % (+0.2%) 0.3 sec (-0.1) 9 sec
Travel & Leisure Sunweb.nl 99.9 % (±0%) 0.3 sec (-0.1) 31 sec
Telecom Telfort.nl 99.8 % (-0.1%) 0.3 sec (±0) 60 sec
Verzekeraars Independer.nl 100 % (+0.1%) 0.4 sec (-0.1) 5 sec