Performance Nederlandse topwebsites – December

(Zoetermeer, 16 januari 2015)

Gedurende de drukke periodes rond de feestdagen was het roerig in sommige sectoren. Dit was ook terug te zien in de gemiddelde responstijden, al vielen de hoeveelheid langdurige storingen mee. Ook de Verzekeraars, die de jaarlijkse eindejaars-“rush” gevreesd moeten hebben, hielden hun omgevingen goed in de lucht.

Van de gemeten sectoren presteerden de websites van de Nederlandse telecomproviders het beste, al blijkt uit de lage beschikbaarheid dat sommige van hen wel moeite hadden hun website tijdens de drukke decembermaand 24 uur per dag draaiende te houden. De Travel & Leisure sector steeg naar plaats twee en de energieleveranciers zakten naar plaats drie. Opvallend is dat de meeste sectoren deze maand weer een iets verbeterd responstijdengemiddelde hebben.

1. Telecom 99.5 % (-0.4%) 0.8 sec (-0.6) > 90 sec
2. Travel & Leisure 99.9 % (±0%) 1.0 sec (-0.3) > 90 sec
3. Energie 99.8 % (-0.1%) 1.0 sec (+0.1) 90 sec
4. Verzekeraars 99.9 % (+0.5%) 1.2 sec (-0.1) 70 sec
5. Fashion 99.8 % (+0.4%) 1.3 sec (±0) > 90 sec
6. Food 99.6 % (-0.2%) 1.3 sec (-0.1) > 90 sec
7. Non-Food 99.9 % (+0.1%) 1.3 sec (-0.1) > 90 sec
8. Elektronica 99.9 % (+0.1%) 1.5 sec (-0.2) 68 sec
9. Banken & Hypotheken 99.9 % (±0%) 1.8 sec (-0.1) > 90 sec
Gemiddelde 99.8 % (+0.1%) 1,2 sec (-0.2)

Kijkend naar individuele websites zien we er een aantal die moeite hebben om hun beschikbaarheid overdag boven de 99% te houden. Meest opvallend zijn de telecom providers Telfort en Typhone. Allsecur.nl lijkt wederom een slag gemaakt te hebben om hun performance te verbeteren, hopelijk zet deze zich door en zien we ze volgende maand niet in dit lijstje terug.

Telfort.nl 96.9 % 0.4 sec
Typhone.nl 98.4 % 0.7 sec
Albert.nl 98.6 % 0.5 sec
Allsecur.nl 100 % 3,4 sec
Dominos.nl 100 % 3.3 sec

Ten slotte rest ons nog een overzicht van websites die de lijst van hun sector aanvoeren en als voorbeeld dienen voor hoe het zou moeten. Bij de Energie sector wisselde EON van positie met RobinEnergie en hetzelfde deden Leaseplan en Gazelle in de non-food sector.

Telecom Ziggo.nl 100 % (±0%) 0.3 sec (±0) 4.5 sec
Verzekeraars Yarden.nl 100 % (±0%) 0.3 sec (±0) 4.7 sec