Performance Nederlandse topwebsites – Februari

(Zoetermeer, 2 maart 2015)

Van de gemeten sectoren presteerden de websites van de Nederlandse telecomproviders wederom het beste, al is de lage beschikbaarheid die we de afgelopen maanden zagen ontstaan weer verslechterd. Ook plaats 2 en 3 blijven ongewijzigd. Verderop in de top 10 zien we Food en Fashion alsmede Elektronica en Banken & Hypotheken net als vorige maand haasje-over doen.

1. Telecom 99.6 % (-0.2%) 0.8 sec (±0) 85 sec
2. Energie 99.9 % (±0%) 1.1 sec (±0) > 90 sec
3. Travel & Leisure 99.9 % (±0%) 1.1 sec (±0) > 90 sec
4. Verzekeraars 99.5 % (-0.4%) 1.3 sec (±0) 62 sec
5. Food 99.9 % (+0.1%) 1.3 sec (-0.1) > 90 sec
6. Fashion 99.3 % (-0.6%) 1.3 sec (±0) > 90 sec
7. Non-Food 99.9 % (+0.1%) 1.5 sec (+0.2) > 90 sec
8. Banken & Hypotheken 99.3 % (-0.5%) 1.6 sec (-0.1) > 90 sec
9. Elektronica 99.9 % (±0%) 1.8 sec (+0.2) > 90 sec
Gemiddelde 99.6 % (-0.2%) 1.3 sec (±0)

Kijkend naar individuele websites zien we deze maand weer een aantal websites die er niet in slaagden gedurende de hele periode beschikbaar te zijn. Meest opvallend is de webwinkel van Nespresso; zij hadden met name na de lunch en na het avondeten flink last van down-time, waardoor hun gemiddelde beschikbaarheid flink daalde. Allsecur.nl, Dominos.nl en Zalando.nl zien we wederom terug in de lijst vanwege hun hoge responstijden.

Nespresso.nl 94.2 % 1.6 sec
Saturn.nl 96.6 % 1.2 sec
Mediamarkt.nl 96.8 % 1.9 sec
Telfort.nl 97.7 % 0.4 sec
Inshared.nl 98 % 1.3 sec
Dela.nl 98.4 % 1.9 sec
Zalando.nl 100 % 3.0 sec
Allsecur.nl 99.5 % 3.9 sec
Dominos.nl 99.9 % 3.1 sec

Ten slotte rest ons nog een overzicht van websites die de lijst van hun sector aanvoeren en als voorbeeld dienen voor hoe het zou moeten. V&D heeft deze maand weer de koppositie ingenomen; de website blijft voorlopig fier in stand en is zelf qua responstijd gemiddeld weer wat sneller geworden. Verder zien we in de telecom, energie, elektronica en non-food sectoren wat verschuivingen in de top 3 website in die categorieën.

Fashion VD.nl 99.9 % (-0.1%) 0.3 sec (-0.2) 15 sec
Travel & Leisure Sunweb.nl 100 % (±0%) 0.4 sec (+0.1) 20 sec