Performance Nederlandse topwebsites – Januari

(Zoetermeer, 2 februari 2015)

Van de gemeten sectoren presteerden de websites van de Nederlandse telecomproviders wederom het beste, al blijkt de vorige maand ontstane lage beschikbaarheid ook na de drukke decembermaand nog stand te houden. De Travel & Leisure sector bleek de verbeterde responstijden van vorige maand niet te kunnen handhaven en zakte weer terug naar plaats drie. Opvallend is dat de meeste sectoren deze maand weer een iets verbeterd responstijdengemiddelde hebben.

1. Telecom 99.8 % (+0.3%) 0.8 sec (±0) 79 sec
2. Energie 99.9 % (+0.1%) 1.0 sec (±0) > 90 sec
3. Travel & Leisure 99.9 % (±0%) 1.0 sec (±0) > 90 sec
4. Verzekeraars 99.9 % (+0.5%) 1.2 sec (±0) > 90 sec
5. Food 99.9 % (+0.3%) 1.2 sec (-0.1) > 90 sec
6. Fashion 99.8 % (±0%) 1.3 sec (±0) > 90 sec
7. Non-Food 99.8 % (-0.1%) 1.5 sec (+0.2) > 90 sec
8. Banken & Hypotheken 99.9 % (±0%) 1.7 sec (-0.1) > 90 sec
9. Elektronica 99.8 % (-0.1%) 1.7 sec (+0.2) > 90 sec
Gemiddelde 99.8 % (±0%) 1.3 sec (+0.1)

Kijkend naar individuele websites zien we voor het eerst een maand waarin beschikbaarheid geen problemen oplevert. Meest opvallend is webwinkel BCC; zij ondervonden tussen 13 en 17 januari een forse toename in responstijden, waardoor hun gemiddelde flink omhoog kwam. Allsecur.nl komt wederom voor de dag met uitstekende beschikbaarheid maar tegenvallende laadtijden. Zij worden wederom vergezelt door Dominos.nl en Zalando.nl heeft zich ook bij deze lijst gevoegd.

BCC.nl 98.9 % 3.7 sec
Zalando.nl 100 % 3.3 sec
Allsecur.nl 100 % 3.9 sec
Dominos.nl 99.9 % 3.2 sec

Ten slotte rest ons nog een overzicht van websites die de lijst van hun sector aanvoeren en als voorbeeld dienen voor hoe het zou moeten. Over de hele linie is met name de forse verbetering in responstijd van DeHypotheekshop.nl het waarderen waard. Bij de Telecom sector staat Telfort met stip op één door een spectaculaire verbetering van hun beschikbaarheid, al staat T-Mobile met een uitmuntende beschikbaarheid, lage responstijd en lage piekwaardes klaar om de koppositie over te nemen. Bij de Verzekeraars hield Independer stabiel stand waar hun concurrenten iets in performance daalden en pakte daarmee de eerste plaats. Om dezelfde reden zien we in een aantal andere sectoren de oude koplopers hun eerste plaats weer innemen.

Travel & Leisure Sunweb.nl 100 % (±0%) 0.3 sec (-0.1) 5.1 sec
Food Eathome.nl 100 % (+0.2%) 0.4 sec (±0) 15 sec