Performance Nederlandse topwebsites – Juli

(Zoetermeer, 3 augustus 2015)

Computest houdt met hun monitoring oplossing, Performr, doorlopend bij hoe snel de topwebsites in verschillende sectoren zijn en wanneer ze storingen hebben. Internetgebruikers wijken uit naar de concurrent als het langer dan 3 seconden duurt om pagina’s van een website te laden, een goede responstijd en beschikbaarheid is dus essentieel.

Van de gemeten sectoren presteerden de websites van de verzekeringssector ditmaal het beste, wat opviel is dat de meeste sectoren hun laadtijden hebben zien stijgen, terwijl de beschikbaarheid over het algemeen wel iets is verbeterd.

1. Verzekeraars 99.9 % (±0%) 0.8 sec (±0) > 90 sec
2. Travel & Leisure 99.9 % (±0%) 0.8 sec (+0.1) 72 sec
3. Telecom 99.9 % (-0.3%) 1.2 sec (+0.3) 60 sec
4. Food 99.9 % (±0) 1.3 sec (+0.3) > 90 sec
5. Fashion 100.0 % (+0.5%) 1.3 sec (+0.2) > 90 sec
6. Elektronica 100.0 % (+0.1%) 1.4 sec (+0.2) > 90 sec
7. Energie 99.9 % (±0) 1.4 sec (+0.1) > 90 sec
8. Non-Food 99.9 % (-0.2%) 1.6 sec (+0.4) > 90 sec
9. Bank & Hypotheek 99.9 % (±0) 1.7 sec (+0.3) 60 sec
Gemiddelde 99.9 % (+0.2%) 1.3 sec (+0.2)

Kijkend naar individuele websites zien we deze maand weer een aantal websites die er niet in slaagden gedurende de hele periode beschikbaar te zijn. Nieuw in deze lijst is Rentalcars, Rentalcars houdt zijn beschikbaarheid net niet boven de beoogde 99%. Opvallend is dat naast Rentalcars alle gemeten websites in alle sectoren boven de 99% beschikbaarheid zitten, een indrukwekkend resultaat. Wel is vooral de laadtijd voor Telfort opvallend, die met een aardige beschikbaarheid toch ook een hoge laadtijd kent.

Rentalcars.nl 98.3% 3.8 sec
Telfort.nl 99.7% 5.1 sec
Nespresso.nl 99.9% 3.6 sec
Zalando.nl 100% 3.5 sec

Ten slotte rest ons nog een overzicht van websites die de lijst van hun sector aanvoeren en als voorbeeld dienen voor hoe het zou moeten. We zien deze maand weer op enkele plaatsen de toppers haasje-over doen. Arke is na hun verbeteringen van vorige maanden, verdwenen uit de lijst. Opvallend is dat er veel nieuwe binnenkomers zijn, die hun beschikbaarheid nu geheel op orde hebben. ANWB is ook gestegen en heeft de al indrukwekkende responstijd van 0.2 seconden naar 0.1 seconden weten te verbeteren.

Verzekeraars Anwb.nl 100.0 % (±0%) 0.1 sec (-0.1) 9 sec
Travel & Leisure Sunweb.nl 99.7 % (-0.2%) 0.2 sec (-0.2) 11 sec