Performance Nederlandse topwebsites – Juni

(Zoetermeer, 1 juli 2015)

Van de gemeten sectoren presteerden de websites van de travel & leisure sector ditmaal het beste, wat opviel is dat de meeste sectoren hun laadtijden stabiel wisten te houden, maar dat er veel fluctuatie in de beschikbaarheid te zien was. We zien travel & leisure en de telecom sector van plek wisselen, evenals de non-food en elektronica sectoren, die erg dicht bij elkaar liggen. Hoewel de verzekeraars, energiekelingen, foodies én non-foodies hun lage beschikbaarheid van de afgelopen maanden goed hebben gemaakt, zien we deze maand de telecommers en fashionista’s in beschikbaarheid dalen.

1. Travel & Leisure 100.0 % (±0%) 0.7 sec (-0.2) > 90 sec
2. Verzekeraars 99.9 % (+0.3%) 0.8 sec (±0) 72 sec
3. Telecom 99.6 % (-0.3%) 0.9 sec (+0.2) > 90 sec
4. Food 99.9 % (+0.2%) 1.0 sec (±0) > 90 sec
5. Fashion 99.5 % (-0.4%) 1.1 sec (±0) > 90 sec
6. Non-Food 100.0 % (+0.2%) 1.2 sec (±0) > 90 sec
7. Elektronica 99.8 % (-0.1%) 1.2 sec (±0) > 90 sec
8. Energie 99.9 % +0.3%) 1.3 sec (±0) > 90 sec
9. Bank & Hypotheek 99.8 % (-0.1%) 1.4 sec (-0.1) 60 sec
Gemiddelde 99.8 % (-0.1%) 1.1 sec (±0)

Kijkend naar individuele websites zien we deze maand weer een aantal websites die er niet in slaagden gedurende de hele periode beschikbaar te zijn. Hema, MyCom en Telfort houden hun beschikbaarheid allen net niet boven de beoogde 99%, met name Hema.nl lijkt, met slechts 96.1% beschikbaar, erg in de problemen te zijn geweest. Bij Telfort.nl laat ook de laadtijd nog te wensen over, maar deze is bij Zalando, waar een goede laadtijd van essentieel belang is, nog net iets hoger.

Hema.nl 96.1 % 1.6 sec
Mycom.nl 98.5 % 0.6 sec
Rabobank.nl 98.8 % 1.5 sec
Telfort.nl 98.8 % 2.5 sec
Zalando.nl 99.9 % 3.1 sec

Ten slotte rest ons nog een overzicht van websites die de lijst van hun sector aanvoeren en als voorbeeld dienen voor hoe het zou moeten. We zien deze maand weer op enkele plaatsen de toppers haasje-over doen. Arke wisten hun verbeteringen van de afgelopen maanden nóg verder door te zetten en hebben de eerste plek weten vast te houden. Opvallendste verbeteringen zijn die van RobinEnergie, die hun beschikbaarheid nu geheel op orde hebben en van Leaseplan, die nu met kop en schouders boven de anderen in hun sector uit steken. MyCom, die we in de worst performers al zagen, kunnen, als we naar laadtijd kijken, de plek van CameraNu zo overnemen als zij hun beschikbaarheid naar 99.9 % of meer kunnen krijgen volgende maand.

Travel & Leisure Arke.nl 100.0 % (+0.1%) 0.2 sec (-0.1) 5 sec
Verzekeraars Anwb.nl 100.0 % (±0%) 0.2 sec (-0.1) 21 sec