Performance Nederlandse topwebsites – Maart

(Zoetermeer, 1 april 2015)

Van de gemeten sectoren presteerden de websites van de Nederlandse telecomproviders wederom het beste, wat opviel is dat de energie sector, die vorige maand nog tweede stond, nu gezakt is naar plaats vijf. De Elektronica sector heeft zich voor de tweede maand op rij verder hersteld en laat tevens momenteel de beste beschikbaarheidscijfers zien.

1. Telecom 99.8 % (+0.2%) 0.8 sec (±0) 68 sec
2. Travel & Leisure 99.9 % (±0%) 1.2 sec (+0.1) > 90 sec
3. Verzekeraars 99.7 % (+0.2%) 1.2 sec (-0.1) > 90 sec
4. Fashion 99.9 % (+0.1%) 1.2 sec (-0.1) > 90 sec
5. Energie 99.7 % (-0.2%) 1.3 sec (+0.2) > 90 sec
6. Elektronica 99.9 % (+0.6%) 1.3 sec (-0.1) 54 sec
7. Non-Food 99.8 % (-0.1%) 1.4 sec (-0.3) > 90 sec
8. Food 99.9 % (+0.6%) 1.4 sec (+0.1) > 90 sec
9. Banken & Hypotheken 99.8 % (-0.1%) 1.8 sec (±0) 63 sec
Gemiddelde 99.7 % (+0.1%) 1.3 sec (±0)

Kijkend naar individuele websites zien we deze maand weer een aantal websites die er niet in slaagden gedurende de hele periode beschikbaar te zijn. Energiedirect en Rentalcars houden hun beschikbaarheid beide net niet boven de beoogde 99%. Allsecur.nl, Dominos.nl en Zalando.nl zien we wederom terug in de lijst vanwege hun hoge responstijden. Net buiten deze lijst valt Albert.nl; hoewel zij doorgaans prima laadtijden hebben, zagen wij flinke vertragingen in de laatste week van maart; waarbij de laadtijd in de vroege avonduren soms opliep tot een daggemiddelde van bijna 20 seconden.

Energiedirect.nl 98.5 % 1.6 sec
Rentalcars.nl 98.9 % 1.8 sec
Zalando.nl 100 % 3.3 sec
Allsecur.nl 99.8 % 4.0 sec
Dominos.nl 100 % 3.1 sec

Ten slotte rest ons nog een overzicht van websites die de lijst van hun sector aanvoeren en als voorbeeld dienen voor hoe het zou moeten. We zien deze maand Telfort weer terug op de troon. Zij hadden zo te zien een paar maanden een lastige periode, maar de beschikbaarheid klom met maar liefst 2.2%, waardoor ze nu weer bovenaan staan. Verder zien we in de andere sectoren weer een aantal oude bekenden terug, hun concurrenten van de vorige maand zitten hen echter nog steeds op de hielen. Opmerkelijk is Stater.nl; hoewel hun laadtijden nog altijd beter zijn dan de concurrentie in hun sector, is de beschikbaarheid zodanig laag dat, als deze trend zich doorzet, een sprong van ‘Topper’ naar ‘Worst performer’ op de loer ligt.

Telecom Telfort.nl 99.9 % (+2.2%) 0.3 sec (±0%) 18 sec
Fashion VD.nl 99.8 % (-0.1%) 0.4 sec (+0.1) 6 sec