Performance Nederlandse topwebsites – Mei

(Zoetermeer, juni 2015)

Van de gemeten sectoren presteerden de websites van de Nederlandse telecomproviders wederom het beste, wat opviel is dat de meeste sectoren weer hun responstijden wisten te verbeteren. De fashion sector krabbelt weer iets terug na hun daling van vorige maand. De energie sector, die vorige maand sterk in positie zakte vanwege de tragere gemiddelde laadtijd, maakt deze maand daarnaast ook qua beschikbaarheid een slechte indruk.

1. Telecom 99.9 % (+0.1%) 0.7 sec (-0.1) 60 sec
2. Verzekeraars 99.6 % (+0.1%) 0.8 sec (-0.1) > 90 sec
3. Travel & Leisure 99.9 % (±0%) 0.9 sec (-0.1) > 90 sec
4. Food 99.7 % (-0.1%) 1.0 sec (-0.1) 77 sec
5. Fashion 99.9 % (±0%) 1.1 sec (-0.2) > 90 sec
6. Electronica 99.9 % (±0%) 1.2 sec (±0) > 90 sec
7. NonFood 99.7 % (-0.2%) 1.2 sec (-0.1) > 90 sec
8. Energie 99.6 % (-0.3%) 1.3 sec (-0.2) > 90 sec
9. Bank & Hypotheek 99.9 % (±0%) 1.5 sec (-0.2) > 90 sec
Gemiddelde 99.8 % (±0%) 1.1 sec (-0.1)

Kijkend naar individuele websites zien we deze maand weer een aantal websites die er niet in slaagden gedurende de hele periode beschikbaar te zijn. NLE, Inshared, Robin Energie en Nuvema houden hun beschikbaarheid allen net niet boven de beoogde 99%, al zijn de laadtijden allen onder de 1 seconde, wat indrukwekkend is. Deze maand zien we voor het eerst geen enkele website in de “worst performers” terug vanwege hun hoge responstijden.

NLE.nl 97.8 % 0.9 sec
Inshared.nl 98.4 % 0.9 sec
Robinenergie.nl 98.8 % 0.5 sec
Nuvema.nl 98.9 % 0.8 sec

Ten slotte rest ons nog een overzicht van websites die de lijst van hun sector aanvoeren en als voorbeeld dienen voor hoe het zou moeten. We zien deze maand een bijna geheel vers overzicht, al zijn het in veel gevallen bekenden die de vaak in de top 3 van hun sector voor komen. Arke wisten hun verbeteringen van de afgelopen maanden verder door te zetten en hebben de eerste plek ingenomen. Ook de rest van de toppers hebben hun plek bemachtigd door verbeterde prestaties en beschikbaarheid.

Travel & Leisure Arke.nl 99.9 % (+0.1%) 0.2 sec (-0.1) 60 sec
Verzekeraars Anwb.nl 100 % (+0.1%) 0.3 sec (-0.2) 18 sec