Laadtijden van Nederlandse topwebsites – September

Performr meet de laadtijden van een serie Nederlandse top (e-commerce) websites. In dit bericht de stijgers, de dalers en wat verder opviel tijdens de analyse door Computest.

(Zoetermeer, 2 oktober 2015)

Computest houdt met hun monitoringoplossing, Performr, doorlopend bij hoe snel de topwebsites in verschillende sectoren zijn en wanneer deze storingen ondervinden. Internetgebruikers wijken uit naar de concurrent als het langer dan 3 seconden duurt om pagina’s van een website te laden, een goede responstijd is dus essentieel.

Deze maand hebben we voor het eerst gemeten met ‘echte’ browsers. Hierdoor zijn de laadtijden nog realistischer dan voorheen en wordt nog nauwkeuriger de werkelijke klantervaring nagebootst. Laadtijdverschillen zijn hierdoor niet te vergelijken met vorige maand, dus zijn er deze week geen trendgetallen te zien.

Van de gemeten sectoren presteerden de websites van de bank- & hypotheeksector het beste, met name qua gemiddelde laadtijd steken ze boven de rest uit. Opvallend is dat energie, travel & leisure en de food sector zowel op het gebied van beschikbaarheid als gemiddelde laadtijd te kort schieten in de vergelijking.

1. Bank & Hypotheek 99.8 % (+0.1%) 1.6 sec 39 sec
2. Fashion 99.7 % (-0.2%) 2.0 sec > 90 sec
3. Non-Food 99.9 % (±0%) 2.2 sec > 90 sec
4. Telecom 99.9 % (+0.3%) 2.2 sec > 90 sec
5. Verzekeraars 99.8 % (±0%) 2.2 sec > 90 sec
6. Elektronica 99.9 % (-0.1%) 2.4 sec 53 sec
7. Energie 99.4 % (-0.6%) 2.5 sec > 90 sec
8. Travel & Leisure 99.2 % (-0.8%) 2.5 sec > 90 sec
9. Food 99.4 % (-0.5%) 2.9 sec > 90 sec
Gemiddelde 99.7 % (-0.2%) 2.7 sec

Wat verder opviel, dat de travel & leisure branche met name rond de lunchtijd drukte ondervond, terwijl dit in de energie sector steeds met name in de avonduren het geval was. Wellicht kunnen we concluderen dat we op ons werk graag aan vakantie denken en tijdens het avondeten de energierekening nog eens onder de loep nemen?

Kijkend naar individuele websites zien we deze maand weer een aantal websites die er niet in slaagden gedurende de hele periode beschikbaar te zijn. Deze maand vullen Eneco, Makro en Vancancesoleil de top 3 van slechte performers. Bij de gemiddelde laadtijd zien we Makro wederom terug en ook Nespresso, Fleurop en Zalando liggen deze maand fors boven de 3 seconden die meestal als maximum wordt aangehouden.

Eneco.nl 94.1 % 3.7 sec
Makro.nl 95.8 % 8.1 sec
Vacancesoleil.nl 96.6 % 1.5 sec
DeHypotheker.nl 98.1 % 2.6 sec
KLM.nl 98.2 % 4.0 sec
Centerparcs.nl 98.2 % 2.8 sec
Hunkemoller.nl 98.3 % 3.1 sec
Nespresso.nl 99.5 % 5.4 sec
Fleurop.nl 99.8 % 4.8 sec
Zalando.nl 100 % 4.8 sec
Mediamarkt.nl 100 % 4.3 sec

Ten slotte rest ons nog een overzicht van websites die de lijst van hun sector aanvoeren en als voorbeeld dienen voor hoe het zou moeten. We zien deze maand in veel sectoren de toppers weer haasje-over doen. Stater en Subway hebben zich opgewerkt van achtereenvolgens de 5de en 4e plek. Hoewel deze toppers allemaal een uitstekende responstijd hebben steekt Stater er met kop en schouders boven uit. Bonprix is de beste in de Fashion branche, maar kan nog iets verbeteren aan hun beschikbaarheid en de pieken die we in laadtijd hebben gemeten.

Bank & Hypotheek Stater.nl 99.9 % (±0%) 0.4 sec 4 sec
Telecom Tmobile.nl 99.9 % (±0%) 0.9 sec 4 sec
Non-Food Leaseplan.nl 100 % (±0%) 0.9 sec 7 sec
Energie Robinenergie.nl 99.9 % (±0%) 1.0 sec 5 sec
Fashion Bonprix.nl 99.8 % (-0.1%) 1.1 sec 81 sec
Food Subway.nl 99.9 % (±0%) 1.3 sec 4 sec
Travel & Leisure Sunweb.nl 99.9 % (±0%) 1.4 sec 19 sec
Verzekeraars Independer.nl 99.9 % (±0%) 1.4 sec 59 sec
Elektronica Cameranu.nl 99.9 % (±0%) 1.6 sec 7 sec

Er is gedurende de gehele maand gekeken naar metingen van de homepage laadtijd tussen 8:00u en 22:00u (om onderhoudswerkzaamheden in de nacht geen invloed te laten hebben op de resultaten). Er werd gemeten met een Google Chrome browser vanaf een 1.000 Mbit verbinding.

Download in PDF: Computest – Persbericht Top NL Websites – September

Veranderen doe je samen